Van de auteurOver vrijheid voerde ik vroeger als gastdocent al veel gesprekken met mbo studenten. Soms schrok ik van de uitspraken die me daar om de oren vlogen. En met mijn hart in mijn keel moest ik dan besluiten voor: tegengas, doorvragen of het trekken van een harde lijn. Aan den lijve ondervond ik de complexiteit van het aandrijven en bewaken van de vrijheid van meningsuiting in het klaslokaal.
Het is belangrijk jongeren te leren wat vrijheid van meningsuiting is en wat daarvan de beperkingen zijn. Daarnaast vind ik het van belang om ook met jongeren kritisch te reflecteren op de vraag of de vrijheid van meningsuiting moet worden uitgebreid, of juist ingeperkt. Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je automatisch recht hebt op een podium om je ideëen te delen, of dat er geen consequenties kleven aan je uitingen.
Ik hoop dat deze explainer je de zekerheid biedt om je leerlingen dit soort vragen in een open en veilige sfeer te laten onderzoeken. Dat je met meer informatie over artikel 7 uit de Grondwet en strafrechtelijke uitspraken tot duidelijke normen en kaders kunt komen met je leerlingen. En dat zij binnen deze normen en kaders de ruimte voelen om hun perspectief te delen. Zodat ze leren hoe ze kritiek op een beleefde en constructieve manier kunnen formuleren, die zich niet richt op de mens.