Van de auteur"Diversiteit is voor mij op persoonlijk én professioneel vlak erg belangrijk. In mijn werk als trainer en adviseur burgerschapsonderwijs zie ik dat de meeste scholen moeilijk kunnen aanwijzen waar beperkingen aan bod komen in het curriculum. Vaak is dat alleen incidenteel, bijvoorbeeld als er toevallig een leerling in de klas in een rolstoel zit. Ik zie dat er behoefte is aan handvatten om hier concreet mee aan de slag te gaan.
Als iemand die zelf met een chronische ziekte leeft kijk ik daarnaast ook met die bril naar de samenleving en ons onderwijssysteem: hoe toegankelijk zijn die nu echt? En praten we daar genoeg over met elkaar? Mijn hoop is dat deze explainer inspiratie biedt om met je leerlingen in gesprek te gaan over toegankelijkheid en beperkingen. Daar liggen namelijk echt kansen voor je burgerschapsonderwijs!"
Marieke van der Gaag - manager, adviseur en trainer bij bureau Common Ground
"Ik merk als docent en trainer dat er op scholen steeds meer rekening gehouden wordt met beperkingen van leerlingen én docenten. Er is minder aandacht voor de kennisoverdracht over die beperkingen. Leerlingen krijgen daarnaast weinig mee over de overwegingen om -al dan niet- tegemoet te komen aan ondersteuningsbehoeften in de samenleving. Dat is ook een kwetsbaar onderwerp.
Toch is het goed om daar in een veilige omgeving over te praten. Dat biedt namelijk een oefenkans om in gesprek te gaan over normen en waarden in de samenleving en hoe die kunnen veranderen. Het leukste vind ik het als leerlingen de kans krijgen om te ervaren hoe zij zelf invloed kunnen uitoefenen op hun omgeving, voor zichzelf en voor een ander. Dat is wat mij betreft het mooiste burgerschapsonderwijs!"
Anna Salden - adviseur, trainer en ontwikkelaar bij bureau Common Ground