Home > Sterke schoolcultuur
Sterke schoolcultuur
Visie tot leven brengen in de professionele praktijk
Doelstelling
De Wet Verduidelijking Burgerschapsopdracht vraagt onder andere van scholen dat ze zorg dragen voor een schoolcultuur die in lijn is met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. En waarin leerlingen kunnen oefenen met hun burgerschap. Waarmee je:
- Voldoet aan de wettelijke eisen
- Voortbouwt op de waarden en uitgangspunten van je school
- Inspeelt op de behoeftes van je leerlingen
Ontwikkeltraject:
een sterke schoolcultuur
Onderdelen implementatie visie in de praktijk:
- Bijeenkomst I: Invulling en schooleigen betekenis geven van burgerschapswaarden
- Bijeenkomst II: Waarden in de praktijk: wat betekent dit voor de professionele cultuur en schoolcultuur?
- Opbrengst samenvatten en vervolg aan geven/conceptplan voor schrijven
Schoolcultuur ontwerpen
Ontwikkeltraject:
leerlinginspraak 2.0
Hebben leerlingen echt inspraak op je school? En hoe bereik je niet alleen the usual suspects? Op veel scholen gaat leerlinginspraak moeizaam of is slechts een klein clubje leerlingen betrokken. We tillen leerlingspraak naar een hoger niveau door samen veelvoorkomende valkuilen te omzeilen en beter leerlinginspraak te ontwerpen. Ter inspiratie hebben we 9 verschillende manieren van leerlingspraak op een rij gezet, inclusief voor- en nadelen. Samen met de werkgroep burgerschapsonderwijs maken we keuzes en geven we leerlinginspraak concreet vorm.
Visie tot leven brengen is het derde onderdeel uit het aanbod Burgerschapstraject dat we speciaal voor scholen hebben ontwikkeld.
Een open en veilige schoolcultuur in de praktijk brengen
Leerlingen hebben sterk de behoefte om in gesprek te gaan over actuele en polariserende kwesties zoals Black Lives Matter, klimaatverandering of seksuele diversiteit. En dat is goed, want zo kunnen ze hun burgerschap ontwikkelen. Tegelijkertijd kan het uitdagend zijn om als leraar dat gesprek te leiden. Als je daar comfortabel of nog beter in wil worden, is een van de volgende trainingen wellicht interessant voor je:
Leerlingen hebben sterk de behoefte om in gesprek te gaan over actuele en polariserende kwesties zoals Black Lives Matter of seksuele diversiteit. En dat is goed, want zo kunnen ze hun burgerschap...
Ouders zijn steeds mondiger geworden. En laten het merken wanneer ze het niet eens zijn met wat op school gebeurt, of dat nu een les over klimaatverandering, seksuele diversiteit, of een bezoek...
Nederlandse klassen zijn steeds multicultureler geworden. Dat biedt kansen, maar kan ook lastig zijn. Soms is het niet duidelijk waarom een leerling op een bepaalde manier reageert, of weet je niet zeker...
Een open en veilig klasseklimaat maakt niet alleen dat leerlingen beter over maatschappelijke kwesties van gedachten kunnen wisselen, maar draagt ook bij aan een beter leerklimaat.
Bekijk ook ons andere aanbod:
Visie ontwikkelen
Het fundament van burgerschapsonderwijs: een heldere visie die wordt gedragen door de hele school.
Doorlopende leerlijn
Dé manier om een doelgericht, samenhangend curriculum te ontwikkelen.
Kwaliteitszorg inrichten
Ontdek een methode die past bij je school en je burgerschapsonderwijs.
Aan de slag met burgerschapsonderwijs op jouw school?
Met de Common Ground aanpak krijg je het voor elkaar.
Of het nou gaat om het leggen van een fundament of een bouwsessie voor het doorontwikkelen van je burgerschapsonderwijs: we kijken samen naar de mogelijkheden voor jouw school. Plan een afspraak in voor een kennismaking.
Transparante kwaliteit
Bij bureau Common Ground staan we voor transparante kwaliteit. Onze missie is om met scholen te bouwen aan beter burgerschapsonderwijs. Op zo’n manier dat leerlingen maatschappelijk betrokken raken en weten vanuit welke idealen zij verschil willen en kunnen maken. Dat doen we altijd met transparante kwaliteit: we maken duidelijk welke praktijkervaringen, wetenschappelijke inzichten en kennis van wetgeving we gebruiken.