Home > Over ons

Over Bureau Common ground
Met onze uitgebreide expertise en jarenlange ervaring staan we klaar om scholen te ondersteunen bij het ontwikkelen van sterk burgerschapsonderwijs.
Welkom bij Common Ground, een gespecialiseerd bureau dat zich richt op burgerschapsonderwijs. Ons hart gaat sneller kloppen van leerlingen en studenten zelf laten nadenken over maatschappelijke onderwerpen, zoals klimaatverandering, racisme of #MeToo. Zodat ze hun idealen ontdekken. En ervaren dat ook zij de samenleving mede vorm kunnen geven. Daarom staan we zelf ook regelmatig voor de klas.

De praktijk als start- en eindpunt
Theodore Roosevelt wist het al: het is niet de criticaster die telt, maar de mensen die het werk doen. In een land waar iedereen een mening over onderwijs heeft, voeren wij samen met leraren en schoolleiders projecten uit die complex zijn en moed vergen. Van controversiële onderwerpen behandelen met je klas tot een echt inclusieve schoolcultuur ontwikkelen. Met altijd de weerbarstige praktijk als start- en eindpunt.
Onafhankelijk en betrokken
We willen elke school in Nederland in staat stellen om goed burgerschapsonderwijs te geven, passend bij de onderwijsvisie van de school en de behoeftes van leerlingen. Daarin opereren we onafhankelijk. Zo houden we de ruimte om onderwerpen te agenderen en waar nodig Den Haag of de Inspectie van kritiek te voorzien. Daarbij hebben we extra oog voor gelijke democratische kansen. Want in een echte democratie moet of je gehoord wordt niet afhankelijk zijn van welk type diploma je hebt.
We delen graag onze kennis
In tegenstelling tot andere organisaties delen we onze kennis zodra het kan. Het liefst op zo’n manier dat je er als school zelfstandig mee aan de slag kan. Dat doen we in artikelen, explainers en boeken, zoals het Handboek Burgerschapsonderwijs en Zelf Verschil Maken. Zodat je het meeste uit je ontwikkeltijd kan halen, ook als je het helemaal zelf wil doen. Daarbij zijn we geïnspireerd door het Alternatief I en II van René Kneyber en Jelmer Evers.
Initiatief nemen en agenderen
Initiatief nemen zit in ons bloed. Daarom onderzoeken en agenderen we nieuwe thema’s in onze eigen tijd. Zoals de opkomst van alt-right en alt-light onder leerlingen en hoe we daar mee om kunnen gaan. Hoe betere wetgeving eruit zou moeten zien, in Het Wilhelmus Voorbij en hoe je abstract wetgeving concreet kan maken. Of hoe je leerlingen hun idealen kan laten ontdekken, in Zelf Verschil Maken. Maar ook door Tweede Kamerleden te informeren of een presentatie te geven bij de Onderwijsraad.

- Montessori Lyceum Groningen
- PROO Leiden
- CSG Willem de Zwijger
- Vathorst College Amersfoort
- Samen tussen Amstel en IJ
- Jorismavo Nijmegen
- Koning Willem I College Den Bosch
- Kalsbeek College Woerden
- Curio
- Stichting Islamitisch Onderwijs N-H
- Pro Almere
- Barlaeus Gymnasium
- Marnix College Ede
- ROC Drenthe
- OBS De Bergse Zonnebloem
- Porta Mosana College Maastricht
- Utrechts Stedelijk Gymnasium
- Thorbecke VO Rotterdam
- SG Thorbecke Zwolle
- OBS De Kruidenhoek

Rust en structuur
‘Het belangrijkste is dat we alles hebben vastgelegd in beleid, in een schoolbrede aanpak. Daarmee is veel structuur en rust ontstaan. Nu is het een integraal onderdeel van de school, en minder afhankelijk van individuele enthousiaste docenten.’
Montessori Lyceum Groningen

Vragen over burgerschapsonderwijs?
Onderzoeken wat er mogelijk is voor jouw school?
Plan een afspraak in voor een kennismaking. Of het nou gaat om het maken van een kwaliteitskaart, een training, of het ontwikkelen van een structurele aanpak. Als het over burgerschapsonderwijs gaat, doen we het. We kijken graag samen naar de mogelijkheden voor jullie situatie.