Van een spagaat naar stevig staan

Er wordt verwacht dat je de leerling de grondwet leert respecteren en zich vanuit gelijkheid leert opstellen naar anderen. Maar als je leerling thuis een andere boodschap te horen krijgt, hoe ga je daar dan mee om?

In dit artikel

Van een spagaat naar stevig staan

“Ik ga echt niet naar school op Paarse Vrijdag, homo’s moeten verboden worden”

“Van mama mag hij niet bij ons thuis spelen want hij is moslim en dat is vies”

Wat doe je dan? De leerling vertellen dat je dat niet mag zeggen? Afkappen of het gesprek aangaan? Er wordt verwacht dat je de leerling de grondwet leert respecteren en zich vanuit gelijkheid leert opstellen naar anderen. Maar als je leerling thuis een andere boodschap te horen krijgt, hoe ga je daar dan mee om?

Tijdens onze gesprekken met leerlingen merken we dat onderwerpen als gender- en seksuele diversiteit, religie en culturele achtergronden soms spanningen oproepen. Dit zijn thema’s die op veel scholen gevoelig liggen, en waarover de meningen sterk kunnen verschillen.

De loyaliteitsspagaat

Een aantal leerlingen groeit op met overtuigingen die verschillen van wat op school wordt uitgedragen. Dit kan hen in een lastige positie brengen, waarin zij het goed willen doen – zowel thuis als op school. Het is belangrijk om deze spanning te erkennen. Tegelijkertijd geven leerlingen aan dat zij behoefte hebben aan duidelijke grenzen én aan ruimte voor dialoog. Ze willen niet alleen dat ongepaste opmerkingen worden gestopt, maar ook dat er ruimte is om meningen te onderzoeken en te begrijpen.

Als school kies je ervoor om pal voor artikel 1 van de grondwet te gaan staan: het uitgangspunt dat al je leerlingen zich welkom voelen en gelijkwaardig zijn op school, ongeacht hun religie, afkomst, politieke gezindheid, gender, seksuele geaardheid, beperking, of op welke grond dan ook. Dat vraagt om een open houding naar alle leerlingen, óók naar degenen voor wie dit uitgangspunt soms wringt. Het vraagt om luisteren, begrenzen én verbinden.

Ruimte maken om te begrenzen en verbinden

In de training In Verbinding in Verschil werken we aan precies dit evenwicht. In drie bijeenkomsten krijg je handvatten om lastige gesprekken op een veilige, respectvolle manier te voeren. We oefenen met situaties uit jouw klas en onderzoeken hoe je verbinding houdt, juist wanneer het schuurt. Ook verkennen we waar de grens ligt van wat acceptabel is, en hoe je daar als team consequent mee omgaat.

Zo bouwen we samen aan een leeromgeving waar verschillen mogen bestaan, en waar we leren om in gesprek te blijven – ook als het spannend wordt.

Wil je graag aan de slag met In Verbinding in verschil? Via onderstaande knop vind je meer informatie over de trainingsreeks

bureau common ground, burgerschapsonderwijs

Marie Omtzigt

Misschien vind je dit ook interessant:
hotpants-en-burgerschap
Hotpants en burgerschap
Artikel

Het was tijd voor een goed gesprek met mijn mentorklas. Een jongen uit de klas had een leerling seksueel geïntimideerd op Whatsapp, onder meer door haar herhaaldelijk te vragen om naaktfoto’s. Ik...

bureau common ground, burgerschapsonderwijs
Verschil leren maken
Artikel

Leren hoe democratie werkt is een belangrijk onderdeel van burgerschap. Maar je burgerschapsonderwijs gaat pas echt leven als je leerlingen laat ervaren op welke manieren ze hun stem kunnen gebruiken en invloed...

het-rotterdams-manifest-geevalueerd
Het Rotterdams Manifest geëvalueerd
Artikel

De gemeente Rotterdam is een van de eerste Nederlandse gemeentes die besloot om extra aandacht te besteden aan burgerschapsonderwijs.

Coat rack in a nursery with a lot of children coats
De Casimirschool: hoe betrek je...
Artikel

Op de Casimirschoool worden ouders en verzorgers intensief betrokken bij het vormgeven van burgerschapsonderwijs. In dit artikel bespreken we hoe je dat doet, wat het oplevert en welke valkuilen er zijn.

Over bureau Common Ground

Bij bureau Common Ground zijn we gespecialiseerd in burgerschapsonderwijs. Daar bouwen we met scholen aan, via begeleiding, trainingen en workshops. Daarnaast adviseren we andere organisaties die met burgerschapsonderwijs aan de slag willen, zoals het ministerie van OCW, uitgevers, de Anne Frank stichting of de bibliotheken van de provincie Utrecht. Wil je graag ondersteuning bij het verwerken van de basiswaarden in je schoolcultuur of curriculum? Of een workshop in hoe je hier les over kan ontwerpen of geven? Neem dan contact met ons op via info@bureaucommonground.nl.

“Nadat ik de explainer over solidariteit had gedownload, voelde ik me echt geïnspireerd en gemotiveerd om dit belangrijke onderwerp in mijn lessen te behandelen. De heldere uitleg en praktische tips hebben me geholpen om de kern van solidariteit beter te begrijpen en deze kennis effectief over te brengen aan mijn leerlingen. De explainer was een waardevol hulpmiddel bij het creëren van betrokkenheid en discussies over saamhorigheid en zorg voor elkaar. Ik raad deze explainer ten zeerste aan aan andere docenten die solidariteit willen integreren in hun onderwijs en leerlingen willen inspireren om actieve burgers te worden.”

We werken met

400+ scholen en educatieve partners

Privacy en gegevensbescherming

Bij Bureau Common Ground hechten we veel waarde aan privacy en gegevensbescherming. We zullen jouw persoonlijke gegevens nooit delen met derden en alleen gebruiken voor het versturen van onze nieuwsbrief. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.Meld je vandaag nog aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in burgerschapsonderwijs!