Van een spagaat naar stevig staan
“Ik ga echt niet naar school op Paarse Vrijdag, homo’s moeten verboden worden”
“Van mama mag hij niet bij ons thuis spelen want hij is moslim en dat is vies”
Wat doe je dan? De leerling vertellen dat je dat niet mag zeggen? Afkappen of het gesprek aangaan? Er wordt verwacht dat je de leerling de grondwet leert respecteren en zich vanuit gelijkheid leert opstellen naar anderen. Maar als je leerling thuis een andere boodschap te horen krijgt, hoe ga je daar dan mee om?
Tijdens onze gesprekken met leerlingen merken we dat onderwerpen als gender- en seksuele diversiteit, religie en culturele achtergronden soms spanningen oproepen. Dit zijn thema’s die op veel scholen gevoelig liggen, en waarover de meningen sterk kunnen verschillen.
De loyaliteitsspagaat
Een aantal leerlingen groeit op met overtuigingen die verschillen van wat op school wordt uitgedragen. Dit kan hen in een lastige positie brengen, waarin zij het goed willen doen – zowel thuis als op school. Het is belangrijk om deze spanning te erkennen. Tegelijkertijd geven leerlingen aan dat zij behoefte hebben aan duidelijke grenzen én aan ruimte voor dialoog. Ze willen niet alleen dat ongepaste opmerkingen worden gestopt, maar ook dat er ruimte is om meningen te onderzoeken en te begrijpen.
Als school kies je ervoor om pal voor artikel 1 van de grondwet te gaan staan: het uitgangspunt dat al je leerlingen zich welkom voelen en gelijkwaardig zijn op school, ongeacht hun religie, afkomst, politieke gezindheid, gender, seksuele geaardheid, beperking, of op welke grond dan ook. Dat vraagt om een open houding naar alle leerlingen, óók naar degenen voor wie dit uitgangspunt soms wringt. Het vraagt om luisteren, begrenzen én verbinden.
Ruimte maken om te begrenzen en verbinden
In de training In Verbinding met je Klas werken we aan precies dit evenwicht. In drie bijeenkomsten krijg je handvatten om lastige gesprekken op een veilige, respectvolle manier te voeren. We oefenen met situaties uit jouw klas en onderzoeken hoe je verbinding houdt, juist wanneer het schuurt. Ook verkennen we waar de grens ligt van wat acceptabel is, en hoe je daar als team consequent mee omgaat.
Zo bouwen we samen aan een leeromgeving waar verschillen mogen bestaan, en waar we leren om in gesprek te blijven – ook als het spannend wordt.
Wil je graag aan de slag met In Verbinding Met Je Klas? Dan kun je nu gebruik maken van de subsidie Schurende Gesprekken. Vraag ‘m hieronder aan en ga met ons aan de slag.