De kunst van het onderwijzen in schurende tijden: Burgerschap in de praktijk

Maatschappelijk schurende onderwerpen bespreken. Leerlingen kunnen er veel van leren. Maar hoe pak je dat aan?

In dit artikel

De kunst van het onderwijzen in schurende tijden: Burgerschap in de praktijk

Maatschappelijk schurende onderwerpen bespreken. Leerlingen kunnen er veel van leren. Sterker nog, onderzoek wijst uit dat regelmatig open gesprekken voeren in een veilige setting het democratisch zelfvertrouwen van leerlingen kan vergroten (Alstein 2018). Maar hoe pak je dat aan? Met onze nieuwe trainingenreeks Schurende gesprekken in je les leer je lessen ontwerpen zodat je je leerlingen kan voorbereiden op het voeren van een open dialoog. Je krijgt tools en praktische handvatten om deze dialoog in een veilige setting te kunnen voeren. In dit artikel leggen we je uit hoe dat onlangs is gegaan op de Thorbecke Scholengemeenschap MHA te Zwolle.

Aanleiding: alleen technieken zijn niet genoeg

Met gesprekstechnieken alleen kom je er niet, vonden de docenten van de Thorbecke Scholengemeenschap. Of zoals burgerschapscoördinator Devnet Land het verwoordt: “Controversiële onderwerpen bespreken vraagt om een duidelijke opbouw van een lessenreeks, zodat leerlingen goed voorbereid het gesprek ingaan.” Vanuit bureau Common Ground hebben we daarom voor een groep enthousiaste docenten van deze school een nieuwe trainingsreeks ontworpen.

De essentie van de reeks

Tijdens deze reeks leren deelnemers hoe ze het gesprek over schurende onderwerpen kunnen voeren, en krijgen zij praktische handvatten om drie lessen te ontwikkelen en meteen in de praktijk te brengen.

In dit lesplan worden leerlingen:

  • in les 1 kennis bijgebracht over het onderwerp, waarna
  • in les 2 perspectief nemen centraal staat, om
  • in de 3e les uiteindelijk echt de dialoog te voeren.

Waarover? Een maatschappelijk schurend onderwerp, dat bij hún vak past. Uiteenlopende onderwerpen dus, want burgerschap doe je bij zoveel vakken. Fast fashion en duurzaamheid bij Nederlands, migratie bij aardrijkskunde, democratie en de Tweede Wereldoorlog bij geschiedenis, orgaandonatie bij biologie… het staat je als deelnemende docent vrij om een onderwerp te kiezen dat past bij je vak.

Theorie én praktijk

Deze trainingenreeks is een mix van leren en zelf doen. Enerzijds richten we ons op oefenen met het voeren van open dialogen en de randvoorwaarden die hier van toepassing zijn. Dat werd gewaardeerd, zo gaf een docent aan: “Interessant om verschillende perspectieven te onderzoeken die je anders niet tegen was gekomen”.

Anderzijds bieden we handvatten voor effectief burgerschapsonderwijs ontwerpen; waar moet je rekening mee houden als je je leerlingen wil voorbereiden op een open dialoog en hoe maak je dit passend? Deelnemers ervoeren het als nuttig om direct een plan te kunnen maken dat paste bij de behoeften van hun leerlingen, aangepast op het burgerschapsonderwijs op hun eigen school.

De kracht van verschillende secties

Deelnemers gaven aan het waardevol te vinden om gedurende de trainingenreeks zo intensief op te trekken met collega’s van diverse secties. Hierdoor werk je niet alleen samen om onderwijs te ontwikkelen voor je leerlingen, maar je leert elkaar ook beter kennen. “Zo zoek je elkaar ook wat makkelijker op als het gaat om dit soort thema’s”, zegt directeur Hiske Kromdijk.

Duurzame professionalisering

We hebben de duurzame impact van de trainingsreeks versterkt met de volgende elementen:

  1. Ervaringsgericht leren. Deelnemers ondervonden zelf wat zij later van hun leerlingen zouden vragen, wat leidde tot waardevolle inzichten.
  2. Uitvoering tussen de trainingen. De lessenreeksen werden in de praktijk getest tussen de trainingssessies door, wat ruimte bood voor intervisie en reflectie. Dit zorgde voor erkenning van het feit dat lesgeven in de praktijk vaak anders verloopt dan gepland. “Heel veel herkenning van wat collega’s meemaken in de klas en waar je tegenaan loopt!”
  3. Ruimte voor diversiteit in eindproducten. Deelnemers konden variëren in hun eindresultaat – van een volledig nieuwe lessenreeks tot het toevoegen van dialoogelementen aan een bestaande lessenreeks, bijvoorbeeld binnen het vak geschiedenis.
  4. Voorbereiding ondersteunt veiligheid. Door een kennisles en perspectiefles in te zetten voor je in dialoog gaat over moeilijke onderwerpen, draag je bij aan de veiligheid in de groep. Je bereidt ze erop voor en zorgt voor een gelijk kennisniveau.

Een rode draad tijdens het traject was de vraag: hoe je kun je de veiligheid in de klas waarborgen? Maatschappelijk schurende kwesties kunnen immers weerstand en pijn oproepen bij leerlingen én bij jezelf. “Het is kwetsbaar om een ander te vragen naar iets wat je zelf zo aangaat”, verwoordde een van de deelnemende docenten mooi. Daarom hebben we elf manieren besproken om de veiligheid in je klas te realiseren, variërend van zorg voor jezelf tot leerlingen gesprekvaardigheden laten oefenen met minder gevoelige onderwerpen.

“Fijn dat het langzaam gaat – tijd voor reflectie, oefenen met dialoog en dat me dat even mag raken.” – deelnemende docent

Wat levert het op?

Ondertussen weten we dat dit traject niet alleen concrete lessen, uitwisseling en meer professioneel zelfvertrouwen oplevert, maar ook dat je het kan gebruiken om schooleigen waarden meer in de praktijk te brengen. Abstracte principes worden zo concreet.

Praktische tips en literatuur

Wil jij ook dat jij en jouw collega’s burgerschap direct in de praktijk kunnen brengen?

Zelf aan de slag met burgerschap?

Literatuur

Onze trainingsreeks is onder meer gebaseerd op praktijkervaringen en de volgende literatuur:

  1. Felten, H. (2018), Burgerschapslessen: baat het niet, dan schaadt het soms wel.
  2. Teegelbeckers, J. Y., Nieuwelink, H. & Oostdam, R. J. (2023), ‘School-based teaching for democracy: A systematic review of teaching methods in quantitative intervention studies’, Educational Research Review, 39, 100511.
  3. Van Alstein, M. (2018), Omgaan met controverse en polarisatie in de klas.
  4. Wansink, B.G.J., Timmer, J. & Bronkhorst, L.H. (2023), ‘Navigating Multiple Perspectives in Discussing Controversial Topics: Boundary Crossing in the Classroom’, Education Sciences, 13(9):938.
  5. Eidhof (red.) (2024). Handboek burgerschapsonderwijs voor het voortgezet onderwijs. Uitgever: ProDemos.

bureau common ground, burgerschapsonderwijs

Marie Omtzigt

Misschien vind je dit ook interessant:
banner website
De kunst van het onderwijzen...
Artikel

Maatschappelijk schurende onderwerpen bespreken. Leerlingen kunnen er veel van leren. Maar hoe pak je dat aan?

bureau common ground, burgerschapsonderwijs
Lesson Study voor burgerschapsonderwijs
Artikel

Kwalitatief sterk onderwijs begint bij het ontwerpen van lessen. Hoe ontwerp je bijvoorbeeld lessen waarin leerlingen meer politiek zelfvertrouwen krijgen? Dat is een van de onderzoeksvragen die in een Lesson study traject...

de-lievelingswerkvorm-van-asmae-benhaddou
De lievelingswerkvorm van Asmae Benhaddou
Artikel

Voor deze reeks vragen wij leraren hoe zij het liefst werken aan de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Wat zorgt er altijd voor diepgang, vuurwerk of kippenvel in de klas?

een-visie-op-burgerschapsonderwijs
Een visie op burgerschapsonderwijs
Artikel

Tot dusver hebben we vooral behandeld hoe u tot een visie op goed burgerschap kunt komen. In deze paragraaf behandelen we hoe u een visie op burgerschapsonderwijs kunt formuleren.

Over bureau Common Ground

Bij bureau Common Ground zijn we gespecialiseerd in burgerschapsonderwijs. Daar bouwen we met scholen aan, via begeleiding, trainingen en workshops. Daarnaast adviseren we andere organisaties die met burgerschapsonderwijs aan de slag willen, zoals het ministerie van OCW, uitgevers, de Anne Frank stichting of de bibliotheken van de provincie Utrecht. Wil je graag ondersteuning bij het verwerken van de basiswaarden in je schoolcultuur of curriculum? Of een workshop in hoe je hier les over kan ontwerpen of geven? Neem dan contact met ons op via info@bureaucommonground.nl.

“Nadat ik de explainer over solidariteit had gedownload, voelde ik me echt geïnspireerd en gemotiveerd om dit belangrijke onderwerp in mijn lessen te behandelen. De heldere uitleg en praktische tips hebben me geholpen om de kern van solidariteit beter te begrijpen en deze kennis effectief over te brengen aan mijn leerlingen. De explainer was een waardevol hulpmiddel bij het creëren van betrokkenheid en discussies over saamhorigheid en zorg voor elkaar. Ik raad deze explainer ten zeerste aan aan andere docenten die solidariteit willen integreren in hun onderwijs en leerlingen willen inspireren om actieve burgers te worden.”

We werken met

400+ scholen en educatieve partners

Privacy en gegevensbescherming

Bij Bureau Common Ground hechten we veel waarde aan privacy en gegevensbescherming. We zullen jouw persoonlijke gegevens nooit delen met derden en alleen gebruiken voor het versturen van onze nieuwsbrief. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.Meld je vandaag nog aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in burgerschapsonderwijs!