Beste Burgerschapsdokter,
Ik werk al 12 jaar als geschiedenisleraar op een havo/vwo school in het midden van het land. Sinds een paar jaar hou ik me bezig met burgerschap. In mijn lessen besteed ik waar mogelijk aandacht aan de actualiteiten en ik heb in onze activiteitenweek al een aantal geslaagde projecten rondom mensenrechten en seksuele diversiteit georganiseerd. Wat me niet lukt: mijn collega’s meekrijgen. Als ik ze benader met plannen voor vakoverstijgende projecten, kan ik rekenen op veel gezucht. Sommige collega’s beginnen dan over ‘alles wat op het bordje van het onderwijs’ terecht komt. Ik weet niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan. Heb je tips?
Groeten,
All by myself
Beste All by myself,
Vervelend om je binnen je burgerschapsmissie zo alleen te voelen. Als het enige troost biedt- je bent niet de enige. We spreken veel enthousiaste leraren en burgerschapscoördinatoren die ertegenaan lopen dat niet iedereen op hun school zo bezeten is van burgerschap als zij zelf. Ergens is het ook niet gek, natuurlijk. Het thuisonderwijs en de onzekerheid tijdens corona hebben een zware wissel getrokken op veel leraren en schoolleiders. Burgerschap kan dan voelen als de zoveelste taak op een overvolle to-dolijst.
Toch is het belangrijk om burgerschap breder te beleggen in de school. Voor jouw werkplezier, maar ook voor je leerlingen.
Mogelijk helpen deze tips je:
- Focus je niet op je hele team, maar zoek een bondgenoot die affiniteit heeft met burgerschap. Dat kan iemand van de Mens&Maatschappij sectie zijn, maar net zo goed een gemotiveerde talendocent of de biologiedocent die veel werk maakt van controversiële kwesties in diens les. Wissel met elkaar uit en ontwikkel samen lessen en projecten rondom burgerschap.
- Als je de rest van je collega’s wil betrekken bij burgerschap, werkt het vaak goed om ze in gesprek te laten gaan over lastige dilemma’s of casussen. Zo krijgen ze meer gevoel voor het belang en de urgentie van burgerschap.
Laat je collega’s tijdens een overleg of een studiedag bijvoorbeeld nadenken over zulke vragen:
- Hoe ziet LHBTI+ acceptatie eruit op onze school? Hoort Paarse Vrijdag daar wel of niet bij?
- Wanneer moet je als leraar proberen om je neutraal op te stellen, en wanneer niet?
- Over welke maatschappelijke ontwikkelingen maken wij ons zorgen? Hoe zou ons onderwijs daaraan tegemoet kunnen komen?
Succes met de mooie missie!
De Burgerschapsdokter