Hoe krijg ik mijn sceptische collega’s enthousiast voor burgerschap?

Overal in Nederland zijn leraren, schoolleiders en burgerschapcoördinatoren onvermoeibaar bezig met het vormgeven van burgerschap op hun school. Dat is best een uitdaging- zeker omdat bijna iedereen op z’n school aan het pionieren is. Om te kunnen leren van de uitdagingen van vakgenoten hebben we een nieuwe rubriek: de Burgerschapsdokter. Hierin beantwoorden we prangende vragen vanuit het werkveld. Dus als je een vraag hebt over burgerschap- ofwel over de inhoud, ofwel over de organisatie- stuur ons dan een mailtje. Hieronder de eerste brief.
bureau common ground, burgerschapsonderwijs

In dit artikel

Beste Burgerschapsdokter,

Ik werk al 12 jaar als geschiedenisleraar op een havo/vwo school in het midden van het land. Sinds een paar jaar hou ik me bezig met burgerschap. In mijn lessen besteed ik waar mogelijk aandacht aan de actualiteiten en ik heb in onze activiteitenweek al een aantal geslaagde projecten rondom mensenrechten en seksuele diversiteit georganiseerd. Wat me niet lukt: mijn collega’s meekrijgen. Als ik ze benader met plannen voor vakoverstijgende projecten, kan ik rekenen op veel gezucht. Sommige collega’s beginnen dan over ‘alles wat op het bordje van het onderwijs’ terecht komt. Ik weet niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan. Heb je tips?

Groeten,
All by myself

Beste All by myself,

Vervelend om je binnen je burgerschapsmissie zo alleen te voelen. Als het enige troost biedt- je bent niet de enige. We spreken veel enthousiaste leraren en burgerschapscoördinatoren die ertegenaan lopen dat niet iedereen op hun school zo bezeten is van burgerschap als zij zelf. Ergens is het ook niet gek, natuurlijk. Het thuisonderwijs en de onzekerheid tijdens corona hebben een zware wissel getrokken op veel leraren en schoolleiders. Burgerschap kan dan voelen als de zoveelste taak op een overvolle to-dolijst.

Toch is het belangrijk om burgerschap breder te beleggen in de school. Voor jouw werkplezier, maar ook voor je leerlingen.

Mogelijk helpen deze tips je:

  • Focus je niet op je hele team, maar zoek een bondgenoot die affiniteit heeft met burgerschap. Dat kan iemand van de Mens&Maatschappij sectie zijn, maar net zo goed een gemotiveerde talendocent of de biologiedocent die veel werk maakt van controversiële kwesties in diens les. Wissel met elkaar uit en ontwikkel samen lessen en projecten rondom burgerschap.
  • Als je de rest van je collega’s wil betrekken bij burgerschap, werkt het vaak goed om ze in gesprek te laten gaan over lastige dilemma’s of casussen. Zo krijgen ze meer gevoel voor het belang en de urgentie van burgerschap.

Laat je collega’s tijdens een overleg of een studiedag bijvoorbeeld nadenken over zulke vragen:

  • Hoe ziet LHBTI+ acceptatie eruit op onze school? Hoort Paarse Vrijdag daar wel of niet bij?
  • Wanneer moet je als leraar proberen om je neutraal op te stellen, en wanneer niet?
  • Over welke maatschappelijke ontwikkelingen maken wij ons zorgen? Hoe zou ons onderwijs daaraan tegemoet kunnen komen?

Succes met de mooie missie!
De Burgerschapsdokter

dieuwertje-de-graaff-bureau-common-ground

Dieuwertje de Graaff

Dieuwertje de Graaff heeft haar hart sinds jaar en dag aan het onderwijs verpand. Je kan haar altijd wakker maken voor een goede discussie over nationale en internationale maatschappelijke ontwikkelingen, van segregatie tot #MeToo.

Misschien vind je dit ook interessant:
bureau common ground, burgerschapsonderwijs
Lesson Study voor burgerschapsonderwijs
Artikel

Kwalitatief sterk onderwijs begint bij het ontwerpen van lessen. Hoe ontwerp je bijvoorbeeld lessen waarin leerlingen meer politiek zelfvertrouwen krijgen? Dat is een van de onderzoeksvragen die in een Lesson study traject...

bureau common ground, burgerschapsonderwijs
Sterke schoolcultuur
Artikel

Ga voor een adviestraject; een sterke schoolcultuur en leerlinginspraak 2.0. Samen ontwerpen we een sterke schoolcultuur op maat.

bureau common ground, burgerschapsonderwijs
Workshops en trainingen op conferenties
Artikel

de-basis-voor-een-visie-op-burgerschap-idealen-en-de-realiteit
De basis voor een visie...
Artikel

Een onderbouwde visie op burgerschapsonderwijs begint met een onderbouwd idee over burgerschap. Hoe leerlingen zich nu en in de toekomst als burgers manifesteren, kan het beste worden gezien in de context van...

Over bureau Common Ground

Bij bureau Common Ground zijn we gespecialiseerd in burgerschapsonderwijs. Daar bouwen we met scholen aan, via begeleiding, trainingen en workshops. Daarnaast adviseren we andere organisaties die met burgerschapsonderwijs aan de slag willen, zoals het ministerie van OCW, uitgevers, de Anne Frank stichting of de bibliotheken van de provincie Utrecht. Wil je graag ondersteuning bij het verwerken van de basiswaarden in je schoolcultuur of curriculum? Of een workshop in hoe je hier les over kan ontwerpen of geven? Neem dan contact met ons op via info@bureaucommonground.nl.

“Nadat ik de explainer over solidariteit had gedownload, voelde ik me echt geïnspireerd en gemotiveerd om dit belangrijke onderwerp in mijn lessen te behandelen. De heldere uitleg en praktische tips hebben me geholpen om de kern van solidariteit beter te begrijpen en deze kennis effectief over te brengen aan mijn leerlingen. De explainer was een waardevol hulpmiddel bij het creëren van betrokkenheid en discussies over saamhorigheid en zorg voor elkaar. Ik raad deze explainer ten zeerste aan aan andere docenten die solidariteit willen integreren in hun onderwijs en leerlingen willen inspireren om actieve burgers te worden.”

We werken met

300+ scholen en educatieve partners

Privacy en gegevensbescherming

Bij Bureau Common Ground hechten we veel waarde aan privacy en gegevensbescherming. We zullen jouw persoonlijke gegevens nooit delen met derden en alleen gebruiken voor het versturen van onze nieuwsbrief. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.Meld je vandaag nog aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in burgerschapsonderwijs!