Home > Doelgroep > Primair onderwijs > Pagina 2
Alle artikelen uit deze categorie

Van een aantal zaken kunnen we zeggen dat ze evident niets met burgerschap te maken hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor leren tandenpoetsen, financiële zelfredzaamheid ontwikkelen of een gezonde leefstijl hanteren.

Een onderbouwde visie op burgerschapsonderwijs begint met een onderbouwd idee over burgerschap. Hoe leerlingen zich nu en in de toekomst als burgers manifesteren, kan het beste worden gezien in de context van...

Tot dusver hebben we vooral behandeld hoe u tot een visie op goed burgerschap kunt komen. In deze paragraaf behandelen we hoe u een visie op burgerschapsonderwijs kunt formuleren.

Veel leraren vinden Biesta’s werk inspirerend. Maar wat bedoelt Biesta precies en hoe breng je het in de praktijk? Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk laat op concrete wijze zien hoe je...

Overal in Nederland zijn leraren, schoolleiders en burgerschapcoördinatoren onvermoeibaar bezig met het vormgeven van burgerschap op hun school. Dat is best een uitdaging- zeker omdat bijna iedereen op z’n school aan het...

De wet Verduidelijking Burgerschapsopdracht geeft aan dat burgerschapsonderwijs gericht moet zijn op het overbrengen van kennis van en respect voor de democratische rechtstaat, en dat daarbinnen de drie basiswaarden vrijheid, gelijkheid en...

Leren hoe democratie werkt is een belangrijk onderdeel van burgerschap. Maar je burgerschapsonderwijs gaat pas echt leven als je leerlingen laat ervaren op welke manieren ze hun stem kunnen gebruiken en invloed...

Zodra je weet welke instrumenten je inzet voor kwaliteitszorg voor burgerschap, begint het pas echt: het vinden van een cyclus met ritmes en routines. Hoe vaak per jaar steken we de peilstok...

Nederlandse klassen worden steeds diverser. Dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Docenten, leerkrachten en leerlingen brengen meer verschillende perspectieven en ervaringen met zich mee de school in. Er is meer om over uit...